telefon
Gode telefonitjenester er viktig for helse-Norge. Fremover vil de bli levert av Telenor.

Telenor er valgt som telefoni-leverandør for norske sykehus.

Avtalen er forhandlet frem av Sykehusinnkjøp HF (tidligere HINAS) på vegne av landets fire regionale helseforetak, som eier og driver alle landets sykehus. Når den trer i kraft 15. januar neste år vil disse få betydelig bedre vilkår for telefonitjenester enn tidligere.

– Hvis vi sammenligner med det forbruket vi hadde på telefoni i 2015 vil den nye avtalen kunne spare sykehusene for et betydelig beløp som sykehusene heller kan benytte til pasientbehandling, forteller kategorisjef Hanne Bentsen i Sykehusinnkjøp HF.

Hard konkurranse

Dermed frigir den nye telefoniavtalen en betydelig beløp som sykehusene heller kan benytte til pasientbehandling.

– Det var tøff konkurranse om denne kontrakten, og Telenor skjønte nok at de måtte strekke seg langt for å bli valgt, sier innkjøpsdirektør Trond Skorstad, som var prosjektleder for anskaffelsen.

I Telenor ber man også godt fornøyd med å få muligheten til å levere telefonitjenester til helse-Norge.

– Telenor ser frem til et fortsatt spennende samarbeid med Helse-Norge. Gjennom utnyttelse av rammeavtalen vil Telenor understøtte de fremtidige endringsprosessene som sykehusene står ovenfor knyttet til digitalisering, modernisering, økt mobilitet og derigjennom enklere arbeidsprosesser, sier Ove Fredheim, som er leder for Bedriftsmarked Norge i Telenor Norge AS.

Bedre tjenester

Avtalen innebærer leveranse av telefonitjenester, både abonnement og trafikk på fast- og mobiltelefon, samt kommunikasjonsløsninger som Mobilt bedriftsnett og Samordnet kommunikasjon. Kontrakten er den største telefoniavtalen Telenor har i Norge.

Men det er ikke bare prisene som er blitt bedre i den nye avtalen. Sykehusinnkjøp HF har også fått forhandlet inn flere nye og bedre tjenester for brukerne ute på sykehusene.

– Stort sett alle vil oppleve at de får en større datapakke på standardabonnementene. I tillegg får alle fri roaming innen EU, bedre innendørsdekning med WiFi Tale og tilgang på Mobilt Bedriftsnett, forteller Bentsen.

Avtalen gjelder for to år, med mulig forlengelse på inntil fire år.

For ytterligere opplysninger, ta kontakt med kategorisjef Hanne Bentsen på telefon 915 42 155 eller epost Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Kontaktperson i Telenor er Kristine Meek, Leder for eksternkommunikasjon, tlf. 918 85 405, epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..